Én és a Windows 10

Az Én Win 10-em

Az Én Win 10-em

A Start menü

2015. augusztus 03. - MajdnemAraya

start1.pngHurrá! - kiáltottam fel, mikor megtudtam, hogy visszatér a Start menü. Na jó, amolyan virtuális kiáltás volt, de azért tényleg megörültem, merthogy a Windows 8-ban eltüntették és a Metro / Modern interfész nevű borzadályt tették a helyére. Én pedig mikor először megláttam, nem értettem a fejlesztőket. Oké, hogy innováció, meg mobileszközök, de az, hogy azért hoztak hozzám gépet, hogy segítsek kikapcsolni, mert nem találják a megfelelő gombot, az már kicsit sok volt. A 8.1 kicsit enyhített ezen és a végére majdnem meg is szoktam a csempés felületet.

De azért a Start menü az mégiscsak Start menü. Ha valaki már 1995-ben is használt Windowst, akkor bizony húsz év alatt volt ideje megszokni, hogy ha bármi érdemlegeset akart kezdeni a gépével, akkor az első mozdulat mindig a képernyő bal alsó sarkába vezetett. (Zárójelben a húsz éves kérdés: ha ki akarom kapcsolni a gépet, akkor miért a Startra kell klikkelni?)

150531092813-windows-start-menu-evolution-780x439.png

A visszatérő menü a régi és a csempés felület hibridjeként írható le, sajnos még sok gyermekbetegséggel. Az első - számomra - leginkább érthetetlen dolog, hogy ha már egyszer a leállító gomb visszakerült ide, akkor miért nem a régi, húsz év alatt megszokott helyére? Mert hogy most nem a legalsó elem a leállító gomb, hanem egyel fölé került.

A csempés felület integrálása nekem határozottan tetszik, ennek testreszabása viszonylag egyszerű, az élő csempék pedig még látványossá is teszik. De ha már látvány: a nem az Áruházból származó alkalmazások esetén a csempék háttérszíne egységes és sajnos ennek testreszabásánál eléggé korlátozottak a lehetőségeink: ha nekem a rendszer által felajánlott 48 szín egyike sem tetszik igazán, akkor így jártam, nincs színpaletta, ahol magamnak keverhetnék kedvenc színt. Így viszont eléggé monoton a dolog, az ikonhoz képest meglehetősen nagy és egyszínű csempék tulajdonképpen csúnyák. Márpedig én nagyon kevés, az Áruházból származó alkalmazást használok - ennek miértjéről majd egy külön posztban később.

Tapasztaltam olyat is, hogy ha eltávolítottam egy Áruházas csempét, akkor nem tűnt el rögtön, bár a csempére jobb kattintás után felajánlotta, hogy kitűzhetem a Start menübe, tehát elvileg nem volt kitűzve... Mint rutinos Windows felhasználó egyből újraindítottam, aztán csodálkoztam, mert bár egy egész csoport alkalmazást levettem, a helyük (és a csoport) ott maradt üresen.

Számomra teljesen érthetetlen a menü bal oldali részének felépítése, ami a Win 7 és elődei esetén gyakorlatilag a hasznos része volt a Start menünek. Az addig oké, hogy alul ott vannak a Gépház, a Minden alkalmazás, a Főkapcsoló és a Fájlkezelő ikonjai. De ami efölött található, az káosz. Ott van alapból a legutóbb telepített alkalmazás, ami igazából az első héten lehet izgalmas, de egy beállított, napi használatban lévő munkagép esetén teljesen értelmetlen. A felhasználók nagy része ugyanis szerintem nem telepít naponta programokat.  Jó, annyi előnye van ennek a pontnak, hogy ki lehet kapcsolni a megjelenítését.

Szintén kikapcsolható a "Leggyakrabban használt" elnevezésű programcsoport, amely nálam épp azt nem csinálta, amit a nevéből gondolnék. Rendszeres, napi használat után is ugyanaz a néhány program szerepel a listában, a vicc csak az, hogy ezek olyan programok, amiket nem is használtam, a tényleg használtak viszont nincsenek ott. Ráadásul azt sem találtam meg, hogy hol lehet ezen alkalmazások számát módosítani, tehát vagy állandóan 6, vagy egy sem. Ha kikapcsolom ezek megjelenítését, akkor viszont a Start menü ezen része tök üres marad.

A Start menüben egyáltalán nem működik a jobb klikk, pedig igény lenne rá, hogy innen közvetlenül el lehessen jutni a kicsit eldugott beállításokhoz.

A koncepció tehát nem lenne rossz, de a megvalósításba rengeteg hiba csúszott, ha értékelni kellene, akkor a Start menü megvalósítására 10 pontból 4-et adnék.

A bejegyzés trackback címe:

https://azenwin10em.blog.hu/api/trackback/id/tr227671544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lavór 2015.08.04. 12:07:15

"Ha valaki már 1995-ben is használt Windowst, akkor bizony húsz év alatt volt ideje megszokni, hogy ha bármi érdemlegeset akart kezdeni a gépével, akkor az első mozdulat mindig a képernyő bal alsó sarkába vezetett."

Na ja, a tök süket júzer, aki semmit nem változtat a kezelőfelület beállításain. Most majd átszokik, vagy nem kell használni. Minden új dolog tiltakozást vált ki az őskövületekből. A mai kezdőknek meg ez lesz a természetes.

zorg2 2015.08.04. 12:11:52

A win 10 startmenü kevésbé rossz, mint ami a win 8-ban van, de még mindig sokkal rosszabb, mint a Win 7-é. A startmenü baloldala még elmegy, de a jobboldala teljesen felesleges. Ráadásul, ahogy fentebb már említésre került, a csempék eltüntetése ( és átméretezése ) sem tünteti el az üres területet. Ennek így mi értelme? Pár nap kísérletezés után dobtam azt egészet.
Ez a béna startmenü probléma megszüntethető a Classic shell nevű programmal.

Flaggx 2015.08.04. 12:12:19

Edge nálam dettó ugyanezt csinálja: hiába van beállítva a leggyakrabban látogatott oldalak lehetőség, csak azért is az alapoldalakat hozza fel.

2015.08.04. 12:16:44

@lavór: Ezért sajnálom a mai kezdőket! Mi legalább tudtuk kényelmesen használni a számítógépünket, így jogosan nem tetszenek a mai "modern" megoldások. A mai kezdők rögtön azzal kezdenek, hogy szívnak, mint a torkos borz, de mivel semmilyen korábbi tapasztalatuk nincsen, azt hiszik, ez a normális. És aztán ugatnak, és őskövületnek nyilvánítanak mindenkit, akinek nem kell a szar!

2015.08.04. 12:27:55

Egyébként az egész Win 8, 8.1, 10 vonulatnak az a legnagyobb hibája, hogy csúnyák! Ha a Dos és Windows 3.1 korszakban ilyen nyomógombokat, ikonokat, és ablakokat használtam volna, mindenki leköpte volna, hogy milyen kisiskolás, még egy rendes árnyékot sem raktam az ablakok alá? Míg egy színátmenet sincs az egész képernyőn? A menü nem nyílik ki magától? Mikor a Windows 3.1 fehér ablak után bejött a szürke ablak, a szürke nyomógomb, mindenki le volt nyűgözve. Mikor a Windows 98-ban bejött a színátmenetes ablakfejléc, mindenki az agyát dobta el. Akkor most szrjam össze magam a gyönyörtől, hogy megint fehér a Windows ablaka? Hát nem. Én ugyanezt már láttam 20 éve, csak akkor senki sem nevezte modernnek. Komolyan, Dos alatt Turbo Vision-nel pöpecebb programokat csináltam. 2M RAM, meg 40 M winchester ketté partícionálva, DoubleSpace-szel duplázva. Most van 16G RAM-om, 2x2T winchester, és nem fogok parancssort használni csak azért, mert a Microsoft nem képes normális Start menüt csinálni.

A kérdésre, hogy miért kell a leállításhoz a "Start" menüt használni, a "The Old New Thing - Practical Development throughout the Evolution of Windows (2007)" című könyvből kaphatunk választ. A rövid válasz az, hogy a leállítást is el kell kezdeni valahol, erre ideális hely a Start menü. Aki jobb megoldást szeretne, tegyen egy ikont az asztalra, és írja ezt a cél mezőbe: "C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 0"

MajdnemAraya · http://azenwin10em.blog.hu 2015.08.04. 13:36:58

@Holden: A leállítós kérdést iróniának szántam... :)

Köldök_szösz 2015.08.04. 13:40:20

@lavór: kérdem én mi a baj ezzel? Attól hogy valakinek bőven belefér az hogy nem 0.0000000001 ezredmásodperc alatt nyit meg és csuk be 321 ablakot mint valami bespeedezett félőrült fejlesztő attól miért Süket Júzer?

lavór 2015.08.04. 13:54:13

@TrójaiVasParipa:

Írtam egy szót is a megnyitási, betöltési sebességekről? Tőlem aztán használd nyugodtan az alap win 95-öt.

TheRminator 2015.08.04. 14:49:14

Miért kell a start menüből kikapcsolni a gépet? Egy ideje be lehet már állítani, hogy a power gomb megnyomására kikapcsoljon.

2015.08.04. 16:23:01

@lavór: igazad van! az új kocsikon is a pedálokat keverjük össze, sebváltót is tegyük a pedálok mellé, stb. mert már unalmas ami eddig volt. nem véletlen volt hatalmas bukta a w8
te is leszel őskövület, aztán vén f-fejjel a monitoron majd tapogatsz, m a vak hajnalban.

lavór 2015.08.04. 16:26:37

@lujo1111:

Hülyeségeket írsz. Mitől lenne hatalmas bukta bármelyik win? Mert te azt mondtad?
Képtelen vagy egyel feljebb kattintani... és másokat őskövületezel le... Emellett hallani sem hallottál még a személyre szabhatóságról. Nem baj, terjeszd csak a hülyeséget.

nyelv-ész 2015.08.04. 16:30:18

@lavór: Vedd figyelembe, hogy a vállalati szektorban a z egységes és kompatibilis működés sokkal fontosabb, mint a csiricsáré újdonságok. Ha van mondjuk 2000 felhasználód, hadd ne kelljen már egy verzióváltáskor őket kiképezni egy olyan egyszerű dologra, mint hogy mit hol talál a nyomorult Start menüben. Nem véletlen, hogy a nagyvállalati felhasználók jelentős része még Win7-et üzemeltet, mert a 8-as verziók felhasználói felülete olyan szinten kezdetleges, és zavaros, hogy megvárták, míg a Microsoft észhez tér. Az, hogy a Win10-ben megint van valamiféle Start menü, az nem a Mancinéni meg a többi magánfelhasználó, hanem a vastagon tejelő vállalati szektor nyomására történt.

Egyébként magánvéleményem, hogy a testreszabhatóság hiánya az, ami egyre bénábbá teszi a Windowst. Amíg pl. Linuxra tucatnyi ablakozó felület közül választhatok, a Win8-nál még ahhoz is segédprogramot kell feltenni, hogy a korábbi verziók ergonómiai szintjének közelébe jussak.

lavór 2015.08.04. 16:34:28

@nyelv-ész:

Kompatibilitás az fontos... Mármint, hogy a vállalati programok egy egy operációs rendszer új generációján is fusson gördülékenyen. Feltételezem a robottitkárnő tud olvasni, hogy melyik gombra kattint... A billentyűkombinációt már ne is említsük, az túl magas egy magasan képzett hivatalnoknak. Esetleg a power gomb egyszeri gyors megnyomása is nagy gondot jelenthet.

László Balogh 2015.08.04. 16:51:42

Nem tudom milyen Win 10-t használsz, de ha balra alul win ablakra jobb klikk, akkor jön a vezérlőpult meg a többiek.

fidesz a mutyipárt 2015.08.04. 16:54:41

@Holden:

Na ez az. A mai hiper-szuper programok lassan eljutnak arra a szintre, hogy az ASCII menürajzoló karaktereivel is szebb felületeket lehet összeállítani.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.08.04. 17:30:41

Fejlettebb operációs rendszereken (OSX, Linuxok) nincs start menü, és kikapcsolni sem ott kell.

eßemfaßom meg áll 2015.08.04. 17:58:47

Akit a winstartmenü nemléte egy pillanatra is megakaszt a napi feladataiban az vegyen inkább egy zsebszámológépet. Annál idegesítőbb dolgot mint a startmenü 52. almenüjében kotorászni valami után nehéz elképzelni.

desw 2015.08.04. 18:34:35

A Start Menü is kész vicc a Win10-ben (az XP-jé feküdt nekem utoljára), de vannak dolgok, amik ennél is jobban idegesítenek:

A "Start->Power"-nél hiányzik a "log off" és a "sign out" menüpont is. (Win+X-re jön a sign out, de a log off -ot nem találom sehol)

A Windows Update-nél nem tudom kiválasztani, hogy miket és mikor akarok feltelepíteni. Magától telepíti az idióta Dell touchpad és audio drivert. Csak az egész service-t tudom kilőni, csak akkor meg nem jön a security update sem.

Igazi kavarás van a control panel és a settings között. Egyik beállítás itt van, a másik máshol. Kész téboly!

Valakinek van ötlete?

2015.08.04. 18:54:38

@lavór: akkor mi a francnak van vagy féltucat program a w8-ra, hogy a START gombot visszahozzák? mert oly nagyon sikeres ? :-) és az XP-ét alig haladja meg a W8, míg a W7 teszi ki kb a 2/3-ot

lavór 2015.08.04. 19:10:59

@lujo1111:

Ha megnézed a blog címét, Win 10-ről beszélünk. De az egyéb, már említett megoldások a Win 8-on is működnek.
Aki ma XP-t használ, az meg is érdemli.

glinolid 2015.08.04. 19:57:53

@nyelv-ész: Raz a hideg a flat design-tol. Azt sem ertem, hogy miert kell egy parbeszed ablaknak 200x200 p merettel rendelkeznie, ha arra elegendo lenne 20x20 is. Nalam 1 orat elt a rendszer, de 10 orat toltottem a visszaalitassal...

Tapmancs 2015.08.04. 21:15:33

@MajdnemAraya: A "miért a Start menüből állítjuk le a gépet" témához szólnék:

Tulajdonképpen nem is "Start" menü, utoljára talán az XP-ben volt ráírva konkrétan hogy start. Azóta windows logo van rajta, tehát nevezhetnénk "Windows menü"-nek is. :)
Való igaz, hogy pl 7-esen ha rámész a kurzorral de nem kattintasz akkor megjelenik hogy "Start", de ezt nem kell megvárni aztán nincs probléma. :)

Viccet félretéve, asszem maradok a hetesnél.

efi 2015.08.04. 21:27:06

Amit eddig láttam-hallottam a W10-ről, az nekem egyelőre elég ahhoz, hogy ne tegyem fel. Bűn ronda. Elcseszett hatalmas felületek, az apró vékony szövegekkel. Csempés hülyeségek: a képernyő 1/10-ét kitöltő nagy négyzetben egy nyeszlett ikon (mint fent az a zöld),
Egyszínű (!) ikonok, ezek nem tanultak ergonómiát? Ezerszer könnyebb valamit a szemed sarkából is megtalálni, ha tudod, hogy egy rikító piros izé, vagy egy kék valami. Itt meg olvasgathatod őket sorban, 5 perc múlva: na végre ez az.
Kötelező frissítések, jön egy hibás, ja bocs, így jártál.
Anno megmondtam, hogy a W8 bukta lesz, az is lett. Ez is bukta lesz, bár kisebb, ami abban nyilvánul meg, hogy még 3 év után sem éri utol a 7-est részesedésben.

anyadmajma 2015.08.04. 21:47:05

@lavór: melyik win volt bukta? tán 2000 or Vista?
Nem baj, majd te is kapsz személyit, persze ha majd betöltöd a 14.-et. Sőt, előbb-utóbb talán rájössz, hogy nem csak a faszbúkon lehet emberekkel beszélgetni....

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.08.04. 22:15:09

@lujo1111: Amiért anno Windows 95 alatt is volt olyan, aki a Program Manager-t sírta vissza és a Start menüt utálta. És mivel az arányaiban még talán magasabb is volt, mondjam azt, hogy a start menü szar, megbukott, követeljük vissza a progman.exe-t? :)

Sőt tovább megyek: Az az igény, hogy a buta ikonok helyett olyan widgetek legyenek Windows alá amik nem csak a programok elindítását, de sok állapot jelzését is tudják, stb. korábban is megjelent, és voltak is rá programok. Erre volt igény az egységes és letisztult formanyelv ami ezt megoldja. Lőn csoda, a csempéknél letisztultabbat nem láttál.

A valóság az, hogy a Windows 8 kapcsán 5 fő probléma volt.

1. a programok nem alkalmazkodtak még hozzá... Így nehéz volt az előnyeit kihasználni
2. Az user sem alkalmazkodott hozzá, nem tudta, hogy a bekacsoló gombot mióta az OS kezeli sok szempontból.
3. Mivel sem programozóktól, sem userektől nem volt anonim visszajelzés elég a használati szokásokhoz a fejlesztés befejezésekor, volt mit csiszolni rajta.
4. Ritka az ilyen mértékű generációváltás, ennyit ritkán kell újratanulni.... Azaz magas volt az átállás időben mért ára
5. Ellenben sokan kb. semmi extrát nem kaptak az új felülettől, így nem voltak motiváltak az átállásban.

De köszönöm szépen, éppen annyira nem mondanék le a Live Tile-k előnyeiről, mint ahogy a program manager-t sem sírom vissza.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.08.04. 22:25:23

@anyadmajma: A 2000 sok szempontból sikeres volt. És nem véletlenül.

A Vista-t szidó emberek pedig azt felejtik el, hogy amik miatt szidták a Vistát azon újdonságok többsége ma már alapvető. Jajj, minek a 64 bit miatt új driver modell, ezzel rosszabb driver ellátottság, sok gyártótól béta driver?

Azért, mert nem árt, ha a 64 bites processzorokat támogatod, több RAMot kezel a program, stb.

Miért kell UAC? Azért, amiért azóta is használja a többség. És persze ehhez sem sikerült azonnal alkalmazkodni.

Az ilyen rendszerekre alapvetően az a jellemző, hogy mivel elsősorban a jövővel való kompatibilitás a céljuk, és nem a meglévő eszközökön, meglévő környezetben nyújtott ideális eredmények... Sosem az a cél, hogy a hülyegyerek akkor átálljon és élvezze. Hanem az, hogy az adott esetben megjelenő újdonságokat pár évvel (és esetleg 1 windows verzióval később) a felhasználók jelentős része örömmel használja.

Lehet panaszkodni, hogy a Windows 2000 (NT és otthoni termékvonal egyesítése) bukás volt. Vagy fel lehet fogni, ha te álltál át anélkül, hogy megnézted volna mi fog menni, akkor te voltál hülye. De amit megalapozott, annak köszönhető, hogy nem a millió kékhalált dobó instabil win32s alapú megoldás előtt ülsz.

A Vista eredménye az, hogy a 64 bithez a gyártók alkalmazkodtak,és lőn csoda ma már sok dologban az a kérdés, hogy egyik másik játék 16 giga ramot, 8 giga videoramot is kihasznál, így sokkal jobb minőséget kapunk, mint konzolon, mit nyújthat a konzol.

Mind a 2000-ről, mind a Vista-ról, Mind a 8-ról előre szóltak a kockázatokról. Aki pedig ez alapján végiggondoltan váltott, annak semmi baja nem volt. Nekem a Vista megjelenése körül vett új gépnél fontos volt a jövő kompatibilitás, csak 64 bites rendszer jöhetett szóba. Az XP 64 bit hulladék volt. Maradt a Vista, és semmi, de semmi bajom nem volt vele :)

efi 2015.08.04. 22:26:56

@Válasszunk:
Azért árulkodó, hogy a Start menüt viszont vissza is tették. Igaz azért belerondítottak, mert egy ugyanolyan nyílt beismerés lett volna.
Be kéne végre látni, hogy ez üzlet csak. Egyrészt hétfő van, kéne valamit csinálni, nosza reszeljünk mondjuk egy új Office-t, ha kell, ha nem. De még csak tegnap óta áruljuk az előzőt, azt se tudjuk min kéne javítani. Nem baj, semmin sem javítunk, kicsit megkeverjük a menüket, aztán olyan, mint az új. Másrészt - mivel a technológia már lehetővé teszi - beindult a rotáció: színes-csillogó már unalmas, csináljuk minimált. 5 év múlva: minimál unalmas, csináljunk színes-csillogót. És így tovább. A felület fejlődésének vége lassan 10 éve. W7 után már csak az erőlködés megy vele és mindig bebizonyosodik, hogy ha van egy optimális, akkor nincs még optimálisabb, meg legoptimálisabb, csak ötletelés van, meg a felhasználók idegein való játszadozás.
A letisztult szót meg kifejezetten gyűlölöm. Az nem egy előny, hanem egy jelző csak. Ettől még semmi nem lesz jobb, sőt inkább rosszabb, hogy "letisztult".

Frencsikó 2015.08.04. 23:19:10

@efi: Vitatom a Win10 bukására vonatkozó jóslatod helyességét.
Azért nem lesz bukta, mert kvázi ingyen van. Sokat mondó adat az első napi 14 milliós letöltés. És előbb-utóbb megszokják.
Vállalati környezetben is kevésbé sokkszerű 7-ről 10-re váltani, mint 7-ről 8-ra.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2015.08.05. 03:20:21

Szerintem teljesen jó kis rendszer a Win 8-as, és a Start menü cseréje is régen megérett már. Ha 10-nél több programot használ az ember, kevés hatékonytalanabb dolgot tudok elképzelni a kezelésükre, mint hogy a képernyő egyik sarkába besuvasztott rohadt nagy menüben fel-alá görgetve meresszem a szemem, hogy melyik melyik. A Win 8 csempéivel az egész képernyőt ki lehetett használni az indításra, fontosság alapján lehetett az alkalmazások ikonjait kisebbre vagy nagyobbra méretezni, widgeteket lehetett használni, az egész ezerszer gyorsabban és átláthatóbban működött, mint az őskövület Start menü.

A Win 8-ban a Start gombon a jobb gombra előjövő menü meg éppenséggel a legjobb húzás volt, amit a Windows használhatósága terén az elmúlt 10 évben az MS összehozott.

Kurvára nem örülök, hogy most a sok egybites, megrögzött júzer kedvéért vissza kellett rakni a korábbit (ill. remélem, hogy ez a hibrid megoldás azért jó lesz valamire, kipróbálni még nem próbáltam ki).

Nzoltan 2015.08.05. 05:34:22

@zorg2: Az egész startmenü felesleges.

lpt1 2015.08.05. 07:49:47

@Holden: "Akkor most szrjam össze magam a gyönyörtől, hogy megint fehér a Windows ablaka?"

Ne :) Gondolj arra, hogy ha kedvenc heteseden megnézed a géped teljesítményét, miért marad el a desktop élményindex a 3D játékindextől.

Aztán nézz rá az akkus üzemidőre.

Tetszik, vagy nem, a mobilitás a jövő.

wolves84lb 2015.08.05. 09:29:47

Azért a sok zsenitől itt megkérdezném: pontosan melyikőtök is írogat Redmondból? :) Ja, értem, egyikőtök sem...hát akkor ezért tudtok mindent jobban a Mikrofosos fiúknál :)

2015.08.05. 09:37:57

@lavór: vagyis attól lesz valaki modern, meg trendi, meg "más" (ami jó) ha első dolga áttenni valahová a taskbart? Micsoda baromság.

Frencsikó 2015.08.05. 09:59:18

@wolves84lb: Az ilyen hozzászólásoktól akarom magam mindig tökön szúrni.
Igen, fikázunk valamit, mert nem jó. Nem, nem tudunk jobbat csinálni, mert nem értünk hozzá, de nem is az a dolgunk. Nem tudok főzni, de képes vagyok megállapítani, ha a szakács elsózta a bablevest.

gabest1 2015.08.05. 10:09:34

Bár nekem nem hiányzik, hogy tele legyen a desktop a programok indító shortcutjával, de valakinek felraktam ezt a 10-et és próbáltam volna a start menüből kirakni a szokásos jobbklikk vagy dragndrop technikával, de nem jön fel semmilyen menü, hogy create shortcut. Egyszerűen nincs más módja, mint megkeresni az exe-t file explorerben... A modern appoknál kifejezetten élvezetes.

p3d3str1an 2015.08.05. 10:33:10

@desw: a Sign out az usernévre kattintva jön elő
@enpera: az OSX-et az Apple menüből kell, vagyis ha ezt nem Startnak, hanem Windows menünek hívjuk, már meg is vagyunk.

Nekem tetszik a W10-es "Start" menü, egyesítette a W8 átláthatóságát a gyorsasággal.

Sequoyah 2015.08.05. 17:43:07

@Holden:
Te mar megszoktad a regit, ezert azt konnyebben tudod hasznalni. Az eeszedbe sem jut, hogy a vilag nem korulotted forog, es nem csak az lehet a helyes amit te annak gondolsz, vagy ami neked jobban fekszik.

Aki ma tanulja a PC hasznalatot, az pont ugyanugy szokja meg az uj rendszert, mint te annak idejen a regit. O a regit fogja ugy szidni mint te az ujat. Sot mindenki szid mindent ami nem olyan, mint amit annak idejen megszokott. Mindezt fuggetlenul attol, hogy az uj jobb-e (egyebkent valoban jobb, ergonomikusabb es logikusabb)

Ebredj fel, nem te vagy a vilag kozeppontjaban.

desw 2015.08.05. 18:03:10

@p3d3str1an:

"a Sign out az usernévre kattintva jön elő"

Köszönöm a tippet, valóban így van! Jól eldugták!

desw 2015.08.05. 18:14:41

@Sequoyah:

A gond az, hogy minden egyes újabb kiadásnál kavarnak valamit és nincs lehetőség a régi (start menü) visszaállítására. A Win8 is ezért bukott meg, mert erőszakosan le akarták tolni a userek torkán az "jobb és ergonomikusabb" megoldást. Nem jött össze még az MS-nek sem! Bíztam benne, hogy a kretén Ballmer eltávolítása után jobban hallgat majd az MS a userekre... félig sikerült

"Mindezt fuggetlenul attol, hogy az uj jobb-e (egyebkent valoban jobb, ergonomikusabb es logikusabb"

Nyilván logikusabb és ergonomikusabb össze-vissza scrollozgatni egy alkalmazást keresve. Főleg úgy, hogy a keskeny oszlopszélesség miatt nem olvasható a teljes név, pl "Windows Administrative..."

Meg nyilván jobb az is, hogy jön a Windows Update ha akarod, ha nem, meg hogy külön van Settings és Control Panel...

Szóval adják meg a választás lehetőségét, mert neked a szőkék, nekem a barnák...

Frencsikó 2015.08.05. 21:56:17

@desw: "Szóval adják meg a választás lehetőségét..."
Tudod, mikor a stewardes kérdi a gépen az utast:
- Uram, kér ebédet?
- Miből lehet választani?
- Igen, vagy nem.
Szóval van választási lehetőség. :)

desw 2015.08.05. 22:16:37

@Frencsikó:

Ezt már egy párszor eljátszotta az MS (Win8 és csempék, Windows Phone, WinRT), és buktak vele. Persze ekkor a kretén Ballmer volt a góré, aki úgy gondolta, hogy elég nagyok ahhoz a "kell vagy nem"-hez. Nadellától többet várnak (várok)

Elkapkodták a Win10 kiadását, dolgozhattak volna még pár hónapig rajta, mert így nagyon kesze-kusza lett. Főleg akkor, ha tényleg nem lesz új Win, csak foltozgatás.

2015.08.06. 11:05:17

@MajdnemAraya: Értem az iróniát is, de amúgy teljesen jogos felvetés! Régen a billentyűzetemen volt egy Power gomb (még Dos-t használtam), ha azt megnyomtam a gépem leállt. Imádtam, mert este elég volt odabotorkálni a géphez, kitapogatni a billentyűt, és sötétben is egy mozdulattal kikapcsolt a gép. Persze, aki munkavégzés közben véletlenül megnyomta, és elúszott az egész napi szerkesztése, az biztos utálta ezt a billentyűt, nekem hiányzik.

2015.08.06. 11:10:05

@nyelv-ész: Pontosan! Olyan dolgok sem testreszabhatóak, amikhez nem kellene sok energia, vagy ész, én egyszerűen azt gondolom szándékosan csinálják ezt. Az nem igaz, hogy pl. a Windows 7-ben van egy opció, hogy a Start menü menüi maguktól nyíljanak ki, ha rájuk viszem az egeret, DE MÉG EZ SEM MŰKÖDIK! Akkor is kattintani kell, ha ez a beállítás van a gépen! Az, hogy a Windows 10 Vezérlőpult egy része Windows 7 mintájú, a másik része meg egész ablakos, egész egyszerűen elfogadhatatlan!

2015.08.06. 11:12:55

@enpera: Ez egy óriási hülyeség, amit írsz: van egy Ubuntu Linux-om, MATE felülettel, olyan Start menü van rajta, mint ide Onga, igaz, nincs ráírva, hogy "Start", de az attól még Start menü. Bármelyik Linux-ra tehetsz MATE-et, de a KDE is (majdnem) ugyanolyan Start menüvel megy, mint a Windows XP, csak be kell állítani.

2015.08.06. 11:17:54

@eßemfaßom meg áll: Faszság, amit írsz, a Windows XP start menüjénél nincs egyszerűbb. Csak mozgatni kell az egeret, a végén meg felengedni, mikor odaértél a menüponthoz. Most jobb igaz, hogy a keresőbe kell beírni a program nevét? Hát aki fejből ismeri a Windows programok neveit, annak tényleg jobb. Hozzáteszem, a nevek nagy része, még mindig a Dos 8+3 szabványt követi: taskmgr.exe, igaz, milyen klassz? A világért sem hívnák úgy, hogy TaskManager.exe.

2015.08.06. 11:25:00

@glinolid: Megmondom miért, ugyanazért, amiért a weboldalak is óriási betűket és gombokat használnak. Azért, mert ma mindenki telefonra tervezi a képernyőket, ami teljes nonszensz. Ma senki nem képes arra, hogy olyan képernyőket tervezzen, ami intelligensen méretezi magát. Nézz meg pl. egy 444.hu oldalt, borzalmas, kb. egy fél cikk fér rá a monitoromra. Könvyket írnak arról, hogyan kell "flat design"-nal web oldalakat csinálni. Közben senki nem gondol arra, hogy van aki AutoCAD-et, ArchiCAD-et, SolidWorks-ot, SmartDraw-t, CorelDraw-t, vagy éppen Excel-t használ. Hogy fogsz tudni mondjuk egy 3D Studio-t használni, ha az óriási színes nyomógombok elviszik a képernyő túlnyomó részét? Vissza fog térni a korábbi Windows-okra, kerül, amibe kerül.

2015.08.06. 11:32:12

@Zigomer Trubahin: Akkor csak húzigáld az egész desktop-odat oda-vissza. Mi a faszt érsz a szuper élő csempéiddel, ha nem látod őket, ha húzigálni kell a desktop-ot. Mit érsz a Start menüben lévő csempékkel, ha mondjuk egész nap egy szöveget szerkesztesz, ami eltakarja az összes fasza kis élő csempédet? És mit érsz azzal, ha egy élő csempe egész nap ugyanzokat a híreket mutogatja, vagy éppen a valutaárfolyamokat, vagy az aktuális hőmérsékletet? Ezekre NEKEM NINCS SZÜKSÉGEM. Ha programozok, akkor programozok, és magasból teszek az összes fontoskodó élő csempére.

2015.08.06. 11:38:26

@lpt1: Tudod, én akkor sem fogok okostelefonon programozni, ha én leszek az utolsó ilyen ember! Tudomásul kell venni, hogy más a piszoár, és más a WC kagyló. Más a mosdó kagyló és más a fürdőkád. A mai sok okostojás oda van az okostelefonjától, de ha azt mondom nekik csináljatok már egy fáin kis 3D grafikát, vagy írjatok meg egy Delphi, vagy Java 3-tier programot, akkor csak néznek ki a fejükből. Elmondom, hogy ezekhez ASZTALI SZÁMÍTÓGÉP kell! És ezért nem nézem én az akkumat, mert a gép RÁ VAN DUGVA a hálózatra, online kapja az áramot, nincs benne akku. Tudom nehéz ezt elképzelni egy mai Facebook-on nevelkedett okostojásnak, de bizony vannak olyan gépek, amiben NINCS akkumulátor, és amiknek a grafikus kártyájával le lehetne vezérelni több Holdra-szállást párhuzamosan. Úgyhogy ne okozzon már problémát néhány 3D effekt, vagy színátmenet!

2015.08.06. 11:45:13

@Sequoyah: Ez is egy faszság! Igen is, én vagyok a világ középpontjában, mint ahogy minden felhasználó elvárja, hogy körülötte forogjon a világ. Ha autót veszel, és nem kényelmes az ülés, meg fogod venni? Nem? Akkor te is annyira egoista vagy, mint én. Van ki heteket válogat a net-en, míg vesz egy fényképezőgépet. Van aki kerékpárt válogat hónapokig, míg vesz egy olyat, ami tényleg a legjobb. Neki. Ez a kapitalizmus lényege, hogy amikor vásárolunk, akkor egoisták lehetünk. Ha elköltök majdnem 50 000 Ft-ot egy operációs rendszerre, az legyen, olyan, amilyennek én akarom, különben nem fogom megvenni. Az operációs rendszereknél csak az a baj, hogy nagyon kicsi a választék. Ha annyi féle op. rendszer lenne, ahányféle autó, senki nem vitatkozna a Start menü-n.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.08.06. 11:48:39

@Holden: te egy felületről beszélsz, a te szavaiddal.

2015.08.06. 11:56:30

Végső összefoglalás: mivel software-ről van szó, alap elvárás a hangolhatóság, a skálázhatóság és a testreszabhatóság. Persze ennek is van határa. Ha a felhasználó sokmindent állítgathat, akkor a support nem tudja megoldani a problémák többségét, mert fogalma sincs, a user miket állított el a gépén. Én ezt is megértem, de akkor legyen a Windows-ba építve egy snapshot, ami egy gyors áttekintést ad a user gépéről, a beállításokról, és azt elküldi a support-nak, így az tudja, hogy éppen milyen géppel van dolga. Azt sem hiszem el, hogy ha a Linux-ra tudnak vagy 20 féle asztali felületet adni (egyik rosszabb, mint a másik, kivéve a MATE-et) INGYEN, akkor a Windows miért nem tud egy XP, egy Windows 7 és egy Windows 10 felületet adni, választhatóan. A telepítésnél megmondod melyik a kedvenced, és azt teszi fel. Miért akkora nagy kérés ez?

Ja, és még valami. Valaki egyszer kitalálta, hogy a kapcsoló legyen olyan a képernyőn, mint egy kapcsoló. Nem volt jó a négyzetben x, vagy a körben a pont, most van egy baszom nagy tolókapcsoló, amin mondjuk az a szöveg szerepel, hogy "Ki". És te nem tudod, hogy most van "ki" állapotban, vagy akkor lesz "ki" állapotban a szövegre tolod a csúszkát? Ez a számítógépes kapcsoló ELLENTÉTESEN működik a valódi tolókapcsolókkal! Engem ez teljesen kikészítene, szerencsére a Windows 7 nem ilyen. De aki ezt a kapcsoló design-t kitalálta, szívesen beíratnám egy alapfokú design tanfolyamra, persze előtte alaposan el is beszélgetnék vele...

2015.08.06. 11:57:59

@enpera: Persze, azt hívják felhasználói felületnek, amin keresztül te és a számítógép szoftvere kommunikál egymással.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2015.08.06. 14:07:28

@Holden: Látom, kicsit megviselt téged az élet. Egyrészt egyáltalán nem az élő csempe volt a lényeg a 8-asban, hanem az, hogy a Start menü ikonjait egy egész képernyői felületen lehetett elrendezgetni. Másrészt megnyomod a Windows gombot és látod, megnyomod még egyszer, és nem látod. Nem kell, hogy megüssön a guta téged a gép előtt azért, mert ott van valahol a háttérben. Mindegy, lényeg, hogy mielőbbi jobbulást kívánok!

lpt1 2015.08.06. 16:52:32

@Holden: Annak ellenére, hogy egy mai okostelefon erősebb, mint egy Pentium volt anno, tehát lehet rajta dolgozni, főleg Continuummal, laptopokról beszéltem.

lpt1 2015.08.06. 16:55:23

@Holden: Ki is van írva, meg látszik is a kapcsolón az állapota.

2015.08.07. 08:54:18

@Zigomer Trubahin: Nagyon jól megvagyok az élettel, de köszönöm, hogy aggódsz értem. Windows 7-et használok 2020-ig, aztán majd meglátom, hogy írok-e egy op. rendszert, vagy lesz addig egy újabb, használható Windows. És mi az, hogy a Start menü ikonjait egy egész képernyőnyi felületen lehet elrendezni. Ember! A Windows 3.1 is tudta ezt, Program Manager-nek hívták, még hierarchiát is tudtál csinálni, a különböző csoportokkal! Ez kb. 25 éve volt! Amiról te azt hiszed újítás, azt már az őskorban használtam!

2015.08.07. 08:59:32

@lpt1: Nekem is van laptopom, Windows 7 fut rajta. De csak akkor dolgoznék rajta, ha nem lenne más lehetőség. A Touchpad egy őrület, a billentyűzet kiosztást a mai napig nem tudtam megszokni, az Insert és Delete helye számomra megjegyezhetetlen. Pdf-et olvasni, és Doctor Who-t nézni ölben tartva tökéletes, de másra nem használom. Ha szöveget akarok rajta írni szemüvegben, akkor azonnal kiderül a legnagyobb probléma, a billentyűzet és a képernyő túl közel van egymáshoz. Ha kényelmes távolságról nézem a képernyőt, távol van a billentyűzet. Ha közel húzom a billentyűzetet, túl közelre jön a képernyő. Hát ennyit a laptopokról. Amúgy nem adnám oda semmiért, de ha dolgozni akarok, akkor csakis az asztali gép jöhet szóba.

Frencsikó 2015.08.07. 09:52:44

@Holden: Azt ugye tudod, hogy léteznek olyan eszközök, amiket rá lehet kötni a laptopra? Billentyűzetnek és egérnek hívják, létezik USB csatlakozós vezetékes és vezeték nélküli kivitel is...

Antal Ferenc 2015.08.07. 10:29:48

@Holden: Tehát ha olvasol egy cikket, ahol azt írják, amit te gondolsz, akkor neked van igazad? Ugyan már!
Én ezt olvastam, tehát nekem van igazam!
windows.microsoft.com/hu-hu/windows-10/getstarted-see-whats-on-the-menu

2015.08.07. 11:44:54

@Frencsikó: Igen, tudom, van is mindenből, sőt, most hogy tönkrement az Ethernet portom, még USB-Ethernet átalakítóm is van laptophoz. Csakhogy ha mindezeket rákötöm a laptopra, akkor van egy asztali gépem, csak sokkal kisebb teljesítménnyel.

Holden (törölt) 2015.08.07. 11:46:27

@Antal Ferenc: Abban igazad van, hogy néha túlzásokba esem, és szélsőségesen fogalmazok, de azt azért nem várod tőlem ugye, hogy egy Microsoft-os web oldalt komolyan vegyek?

Frencsikó 2015.08.07. 14:51:58

@Holden: Így meg van két géped, ugyanarra a feladatra, de egyszerre csak egyet használsz. Hát, költséghatékonynak nem mondanám!

Holden (törölt) 2015.08.08. 09:16:34

@Frencsikó: Jogos. A laptopnak viszont tagadhatatlan előnye, hogy ölben is tudom használni, kényelmesen hátradőlve a karosszékben, valamint magammal is tudom vinni, mondjuk egy vonatútra, ezt egy asztali gépről nem lehet elmondani. Én azt vallom, hogy a sokszínűség viszi előre a világot. A Windows 10-zel pont az a baj, hogy mindenre egyfajta megoldást kínál. Ami jó egy tableten, vagy egy okostelefonon, az nem jó egy laptopon, vagy egy asztali gépen. Amíg ezt nem ismerik fel a Microsoft-nál, addig bukni fognak. Miért nem csinál a Google Android-ot asztali gépre? Mert bukás lenne.

Frencsikó 2015.08.08. 09:29:08

@Holden: Bár nem hivatalos Google fejlesztés, de létezik x86-os Android kiadás.
www.android-x86.org/
Én egy netbookon próbáltam ki és szárnyal vele, bár a 160 GB-os vinyóból szinte semmit sem lát. Ha én gugli lennék, lehet, hogy elgondolkodnék azon, hogy átvegyem a fejlesztést. Mit bukhatnak rajta?

Holden (törölt) 2015.08.09. 09:02:50

@Frencsikó: A Google képes lenne rá, hogy egy jó asztali op. rendszert csináljon, csak nekik ez nem üzlet. Ők nagyobb bevételekhez vannak szokva. Egy kis, okos cég kellene, mint amilyen a Microsoft volt kezdetben, akinek nem a megaprofit lenne a célja, hanem egy jó operációs rendszer (mondjuk éppen a Microsoft nem ilyen volt).

eßemfaßom meg áll 2015.08.09. 20:50:19

@Holden: fasság amit írsz az xp startmenüjénél nincs szarabb.

1, amit naponta használsz azt kibaszod egy nagycsempére, amit hetente az mehet egy halom kiscsempébe, amit meg soga azt a kereső kidobja kb a kezdőbetű beirására. Mindegyik verzió 2-4 kattintásból inditja a programot

"taskmgr.exe, igaz, milyen klassz? A világért sem hívnák úgy, hogy TaskManager.exe. "

az én gépemen a kereső "ta" vagy "fe" betűk beirására kiadja a feladatkezelőt, kemény 3 gombnyomás+kattintás elindítani

Az, hogy te beszűkültél az xpstartmenübe az a te egyéni szocproblémád

"Régen a billentyűzetemen volt egy Power gomb (még Dos-t használtam), ha azt megnyomtam a gépem leállt. Imádtam, ... nekem hiányzik. "

Az környezetemben levő összes billentyüzeten van Power meg Sleep gomb. Ha a tieden nincs és hiányzik menj el az első boltig és vegyél egy újat.

desw 2015.08.10. 16:44:16

@eßemfaßom meg áll:

Nekem is jobb volt az XP start menüje. A mai napig nem tudtam megszokni az új start menüt, pedig a Win7-et már megjelenése óta használom.

" ... amit meg soga azt a kereső kidobja kb a kezdőbetű beirására."

Ha tudod a program nevét. Ha meg nem ugrik be, akkor scrollozgathatsz orrba-szája úgy, hogy közben -- adott esetben -- a program teljes nevét sem láthatod, mert túl keskeny az oszlop, pl nálam "Windows Adminisrative..." látszik csak a "Windows Administrative Tools"-ból és van még vagy 30 ilyen alkalmazás... Várhatok 2-3 sec-et alkalmazásonként, hogy a tooltip előjöjjön és elolvashassam a teljes nevet.

Tényleg fasza így, főleg laptopon baszakodni a scrollal a touchpadon, vagy tableten maszatolni a kijelzőt!

"Az, hogy te beszűkültél az xpstartmenübe az a te egyéni szocproblémád"

Most tényleg azon akarsz vitatkozni, hogy a szőkék vagy a barnák sz@pnak jobban?? Miért nem hagyták meg a régit IS? Miért kell ilyen erőszakosan tolni a "jobb és ergonomikusabb" megoldást?

Achmed, a hitetlen 2015.11.29. 10:39:10

Vicces, de amikor megláttam a Win10 felületét, nekem is az volt az első gondolatom, hogy bassza meg, ez a Win3.1 újra. Én még Dosban kezdtem az ismerkedést az informatikával, azóta használtam az összes Win verziót - meg egy csomó Linuxot is -, és nekem személy szerint a Win7 a kedvencem. Kezelőfelületre, kinézetre, kezelhetőségre, testre szabhatóságra, bármire nézve is, eddig nem találkoztam jobb Win verzióval.
Ez a Win10 - már bocsánat - egy fos. Amit a Win7-ben két kattintásra elérek, itt három párbeszédpanelen keresztül kattingatok, mire megkapom. Ott a vezérlőpultról elérem a lényeges beállításokat, és logikusan van felépítve, tudom mit hol kell keresni. Itt ez a Gépház nevű szörnyűség olyan logikus, hogy a "Több alkalmazás" menüpont alatt az ablakok dokkolásával találkozok. A beállítások egyik fele onnan érhető el, de aztán néha átdob a régi vezérlőpultra, ahonnan meg egy másik beállítás kedvéért visszadob a Gépházba. NOOOOOORMÁLIS??? A faszért nem lehetett minden beállítást egy felületre tenni, mint a régi vezérlőpultnál? Itt ráadásul a vezérlőpult a Start gombra való jobb kattintással érhető el, de van ott menüpont a leállításhoz, futtatáshoz, stb stb... De minek, amikor a Start menüben is megvannak ugyanezek?
A start menü meg egy külön katasztrófa, de ezt fentebb kitárgyalták.
Amin még kiakadtam, az a kezelőfelület. Egy tényleg SZÉP, testre szabható Win7 után itt 48 szín közül választhatok, sehol egy kurva színátmenet, minden szögletes, mintha egy hat éves gyerek rajzolta volna vonalzóval az egészet...
Egyszerűen nem értem, hogy ami a Win7-ben flottul működött, kézre esett, szép volt, azt mi a faszért kellett szétbarmolni??? Hihetetlen, hogy sokan ezt tartják fejlődésnek.
És akkor még nem beszéltem a Win10 állandó kémkedéséről; arról, hogy ha nem akar telepíteni egy programot, mert csak, akkor nem telepíti; ha nem tetszik neki egy program, akkor azt szó és kérdés nélkül leszedi, a hülye felhasználó meg hadd keresse; arról, hogy a telepítendő frissítéseket nem lehet kiválasztani, és hadd ne soroljam a végtelenségig...

És mielőtt megkérdeznék, hogy miért használom: sajnos kénytelen vagyok, de ebbe most hadd ne menjek bele. Majd keresek valami alternatív megoldást a kezelőfelület átszabására, hátha... De a többi, az katasztrófa. Lehet, hogy inkább áttérek valami Linuxra, bár nem szívesen, ha egyszer már pénzt adtam ki egy jogtiszta Win verzióért.
Összegzés: a Microsoft bekaphatja.
süti beállítások módosítása