Én és a Windows 10

Az Én Win 10-em

Az Én Win 10-em

Maradhat?

2015. augusztus 07. - MajdnemAraya

windows-linux-iceberg--dyn--fullwidth_1.jpgSzülészorvos a szülőszoba előtt várakozó henteshez: Gratulálok, fia született! 3 kiló 50 deka, maradhat? Ez a favicc jutott eszembe a címben feltett kérdésről, maga kérdés pedig onnan, hogy több véleményt hallottam, olvastam, miszerint a Windows 10 egy vacak béta, véletlenül  se telepítse senki, aki pedig feltette, azonnal törölje. Én ezzel nem értek egyet.

Egy hete használom teljes élességében a rendszert, lassan gyűlnek a tapasztalatok. A korábbi bejegyzéseim alapján úgy tűnhet, hogy utálom az új rendszeremet, pedig ez egyáltalán nincs így. Persze szerelmes sem vagyok belé, hanem a helyén kezelem. A Windows 10 számomra nem több, mint egy program, és mint olyan, az alapvető, vele szemben támasztott elvárásokat nagyjából hozza.

Bosszant persze néhány dolog, hogy vannak olyan, eddig megszokott dolgok, amelyek nem, vagy nem ott és nem úgy működnek, mint eddig. Nem vagyok kibékülve az új dizájnnal sem, viszont ez már az ízlések és pofonok kategóriába tartozik. De ezek mindegyike megszokás kérdése.

A számítógéppel kapcsolatos igényeim és felhasználói szokásaim is alapvetően változtak az évek során. Réges-régen (a Win98, majd az XP esetében is) két-három havonta telepítettem újra a rendszeremet. Akkoriban még minden újságmelléklet CD minden apró biszbasz programját feltettem a gépemre, hogy aztán legkésőbb egy nap múlva le is töröljem, mert haszontalan. Akkoriban még játszottam külön telepített játékokkal (volt valami Forma-1 játék, a nevére már nem emlékszem, meg valami focimenedzser játék is, ja és volt Star Wars-os valami is). Akkoriban jóval kisebb merevlemez volt a gépemben, tehát okosabban kellett gazdálkodnom a hellyel is. És az is meglehet, hogy akkortájt nem volt épp minden rendben a gépemen lévő szoftverek licencével...

De nem csak én lettem bölcsebb öregebb az évek folyamán, nemcsak az én szokásaim változtak meg, hanem a teljes informatikai kultúra is átalakult. Amikor először telepítettem XP-t, még a 256 MB memória számított csúcsnak, a Facebook pedig egyszerűen nem is létezett. (Van olyan mai tizenéves, aki el ezt sem tudja képzelni. Tudok olyan ifjú felhasználóról, akinek a számítógép és az internet gyakorlatilag egyet jelent a Facebookkal.) Ahogy változtam az évek során, ugyanúgy változott a Windows is, akár tetszik, akár nem.

surprise-shock-woman-laptop-600x400_1.jpgMagam viszonylag későn váltottam 98-ról az XP-re, a Vista pedig gyakorlatilag ki is maradt. Feltelepítettem ugyan, de egyrészt nem tetszett a külalakja, másrészt volt olyan program, ami nem indult el rajta, így gyorsan le is szedtem. Érdekes, hogy a Windows 7 külseje már tetszett, pedig alapvetően nagy változás kinézetre a Vistához képest nem volt. A Win 7-re tehát megjelenése után egyből áttértem, nem úgy a 8-ra. Lehet, hogy a motorháztető alatt sokat javult a rendszer, de az új felület sokkolt - és nem csak engem.

A 8.1 már egy ésszerű kompromisszumnak tűnt, fel is tettem a gépemre, de pont, mire teljesen megszoktam volt, jött a 10-es. 

Annyiban minden bizonnyal jól jártam, hogy éles rendszerként nem friss telepítéssel, hanem a 8.1 frissítésével került fel a rendszer a gépemre. Jól jártam, mert megspóroltam egy csomó további telepítést, a korábban használt és megszokott programjaim mind ott csücsültek a gépen. Mivel a 8.1-ről álltam át, az új Start menü sem okozott visszafordíthatatlan törést, még ha morogtam is miatta, bár előfordulhat, hogy ha a hetesről állok át, akkor címben feltett "Maradhat?" kérdésre a válaszom "nem" lett volna.

Így viszont marad. Az eddigi alkalmazásaim futnak, nagyon sok új dolgot a használatához nem kell megtanulni, az újdonságok java részét pedig egy hét alatt megszoktam. Morogni persze fogok még, de ezt érte és nem ellene teszem.

A bejegyzés trackback címe:

https://azenwin10em.blog.hu/api/trackback/id/tr907688092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Antal Ferenc 2015.08.07. 23:08:46

Otthon még csak-csak. De mi a helyzet a vállalti környezettel?

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.08.07. 23:57:03

kb semmi nem derül ki a win 10-ről, bár most engem is egy win10-es gép elé ültettek

MajdnemAraya · http://azenwin10em.blog.hu 2015.08.08. 00:29:41

@pingwin: Nem is ígértem sehol, hogy bármit ki akarok deríteni...

Killary Fucking Clingon 2015.08.08. 01:37:32

Egy rakás szar ha engem kérdez valaki.
AZ állandó felhő erőszakoskodás nem jön be. A menü rendszer ostoba,
NEM fogok se privát se vállalati környezetben valaki másnak a felhőjébe adatokat tenni. Az hogy minden egyes adatfoszlányhoz hozzá akarnak jutni fölháborító. Ki a fasz engedi ezt meg????? Böngészési előzményeket továbbítani a Microsoft - NSA- CIA - FBI -Faszomtudja kinek. ??? Normálisak ezek? Közben meg nekem kellett kitalálni hogy miért nem működik a DVD író/olvasó, hogy miként kell a Silverlightal kapcsolatos problémákat megoldani mert nem mennek az online stream dolgok. A zenelejátszó egy fos, az x fos egyébként is egy fos, és úgy nagyjából minden más is használhatatlan, mint pl az útitárs, ha csak nem adsz DNS mintát meg vért és vizeletet. Továbbá szerintem a win 8.1 gyorsabban indult és állt is le mint ez a fos. Tudnék még fikázni de fölösleges, haszna semmi..

Killary Fucking Clingon 2015.08.08. 01:41:01

ja és a kemény pénzért megvásárolt MICROFOST FLIGHT SIM sem működik ezen a foson..

Söprögető 2015.08.08. 07:55:18

@Shabby Bear: Elég naiv elképzelés, hogy eddig az NSA-CIA-FBI, az összes szabadon választott hárombetűs nem akkor nézett bele a gépedbe, amikor akart. Lehet, hogy most két kattintással kevesebbe kerül nekik, de hidd el, eddig ugyanúgy megfigyeltek.

Frencsikó 2015.08.08. 09:43:01

@Shabby Bear: Leírásod alapján a korábbi rendszereiden SOHA SEMMILYEN problémád nem volt. Hát akkor ne válts Windows 10-re! Nem kötelező. A felsős paranoiádról pedig inkább nem is szólok.

Tahó Sandokan 2015.08.08. 20:53:53

@Frencsikó: Legyünk objektívek, ez van a licenszfeltételekben: “Microsoft collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage.”

Ingyenes termékben sokszor te vagy az árú.

NemVegan 2015.08.10. 10:59:33

@Tahó Sandokan: windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-privacy-statement
Ez a previewra vonatkozik. Ott meg had kérjenek már telemetrikus adatokat, ha már teszteled.
süti beállítások módosítása